Träna Rätt och Undvik Skador

Håll kroppen & dina muskler hela och friska

Det som absolut inte får hända när man tränar är att man skadar sig. Det finns massor med sätt för att orsaka skador och olyckor vid träning, men jag tänkte berätta om några av dem och hur man kan undvika det.

Undvik skador vid löpning

Löpning har generellt en låg risk för skador, men det finns några tips för att absolut inte råka ut för det. Ett första steg är att ha bra löpskor, gärna två-tre par för att kunna variera steget. Vanliga träningsskor har mer dämpning och funktion medans riktiga löparskor är lätta och ger bra löpkänsla. Om du springer utomhus så är det bra att variera underlaget ibland.

Undvik skador på gymmet

För att undvika skador på gymmet så finns det en väldigt viktig sak att komma ihåg, uppvärmningen. Även om uppvärmningen kan tyckas tråkig, onödig och som onödig energi så är det värt det. När du värmer upp kroppen och musklerna så förbereder du kroppen på hårt arbete. Om du ska utöva styrketräning och börjar ta i tungt från början så är inte muskeln redo och du får lättare slitskador och det tar faktiskt inte lika mycket. När du värmer upp muskeln så förvarnar du hjärnan om att muskeln kommer att få arbeta. Det innebär att hjärnan sedan kommer kunna skydda muskeln när du väl börjar ta i. Att värma upp har dessutom en annan fördel, du känner av efter uppvärmningen hur kroppen mår just då. Känner du dig pigg och stark, eller lite halvseg? Uppvärmningen hjälper dig att lägga upp dagens träningspass.

Ta hand om insidan också

Det är inte bara musklerna som ska jobba hårt på gymmet. Du anstränger även hjärnan, hjärtat, lungorna och andra organ. Så ta väl hand om insidan av kroppen också. För att kroppen ska klara av ett träningspass är det viktigt att fylla på med vatten regelbundet. När du dricker vatten under träningspasset så förhindrar du överhettning i kroppen. Överhettningen kan leda till att vissa kemiska reaktioner i kroppen fungerar sämre. Att dricka mycket vatten minskar även svetten och då minskar riskerna för kramp. Vill du orka hålla högt tempo så är vatten också nyckeln då det minskar glykogentömningen. Under träningen så bryter du ner ditt immunförsvar och om du inte får i dig ett bra mellis direkt efter träningen så riskerar du att ha försvagat immunförsvar i upp till tre dygn. Så efter träningen är det alltid viktigt att ta på sig en torr och varmare tröja så att du inte har svettiga och kalla träningskläder mot kroppen.

 

5 apr 2017