Så bör du äta efter träningen

Om du har läst inlägget om vad du ska äta innan träningen så är det här nästa del. Om du har ätit rätt innan och kämpat på ordentligt på gymmet så förstör inte det genom att äta dåligt eller inte alls efter träningen.

Vad ska jag äta efter jag har tränat?

När du tränat borde du alltid ha ett återhämtningsmål redo. Återhämtningen ska bestå av kolhydrater och protein, det gör att du får ut det bästa resultatet av din träning. Du bör helst få i dig ca 1-1,2g kolhydrater per kilo kroppsvikt redan första timmen efter träningen. Intaget av protein ska ligga någonstans mellan 10-20 g beroende på hur hårt du har ansträngt dina muskler. En gainomax och 1,5 banan ger ca 20 g protein och 70 g kolhydrater, det räcker gott för en person som väger runt 70 kg.

Inom två timmar från träningen så är det bäst att få i sig en vällagad lunch eller middag. Om du har tränat riktigt hårt är det faktiskt bra att salta maten eftersom du behöver återställa din salt-vattenbalans så du kan behålla vätskan i kroppen.

Vad ger det för fördelar med att snabbt få i sig ett återhämtningsmål?

  1. Det startar uppbyggnadsfasen.
    När du tränar så bryter du ner dina muskler och för att få effekt av träningen så är uppbyggnadsfasen jätteviktig. När du tar din gainomax och en banan så hindrar du kroppen från att fortsätta bryta ner musklerna och immunförsvaret och påbörjar istället uppbyggnaden.
  1. Minskar risken för att bli sjuk
    När du tränar så bryter du inte bara ner dina muskler, du bryter även ner ditt immunförsvar. Det är lymfocyterna och antikropparna som blir färre efter ett träningspass och det gör att immunförsvaret blir kraftigt försvagat. Just på grund av det här är du extra känslig för infektioner direkt efter ett träningspass. När du får i dig protein och kolhydrater så hjälper du kroppen att återställa immunförsvaret snabbare och bara vara nedsatt i fyra timmar. Får du inte i dig det som kroppen behöver så kan immunförsvaret vara nedsatt i upp till tre dagar.
  1. Du orkar mer nästa gång
    När du äter kolhydrater och proteiner direkt efter ett träningspass så ökar glykogeninlagringen och det ger musklerna energi vid arbete. Om musklerna inte är helt fyllda med ämnet så orkar du inte hålla samma nivå lika länge nästa gång du går till gymmet.

Så snälla, var noga med att få i er något efter träningen. Det är inte jobbigt att packa ner en proteinshake och en banan i träningsväskan. Det gör så mycket mer än vad man själv tror.

31 mar 2017