Hälseneinflammation är en mardröm för många

Idrottare på en högre nivå – särskilt inom löpning – och vanliga motionärer som springer mer frekvent och lite längre sträckor kan drabbas av en åkomma som verkligen kan sätta käppar i hjulen för den livsstil man har. Det vi talar om här är en hälseneinflammation och där denna påverkar så till den milda grad att man dels måste söka hjälp och där man dels också måste vila under en längre period. Man ska nämligen inte underskatta den smärta som en hälseneinflammation för med sig och alla som någon gång drabbats av denna åkomma vet också att ett fortsatt idrottande – under en period – är svårt att genomföra.

Dock; en hälseneinflammation är inte en att anse som en dödsruna rest över sin egen karriär eller för sin fortsatta kamp i diverse elljusspår. Nej; det finns behandling och har man bara tålamod så kan man också komma tillbaka i den vanliga formen som man hade innan denna hälseneinflammation uppkom. Viktigt här är dock att man först och främst fastställer att det verkligen är en hälseneinflammation som man drabbats av och vanliga symptom på detta är att man har en smärta längre upp i senan – ca 5-10 cm från hälens fäste – eller att smärtan sitter i själva fästet mellan häl och fot.

Vila viktigt vid hälseneinflammation

Har man detta så bör man därefter besöka exempelvis en sjukgymnast eller en naprapat för att fastställa att det är hälseneinflammation och inte något annat liknande som exempelvis hälsporre. Dock; skulle det utan tvekan visa sig handla om hälseneinflammation så finns det en egenskap som hjälper arbetet med rehabiliteringen och denna egenskap sitter i det rent mentala: tålamod.

Man måste vara beredd på att det tar tid och att det kan ta upp till ett år innan man blivit kvitt den smärta som hälseneinflammation för med sig. som alla förstår här så kan detta vara det värsta i samband med åkomman – är man van att röra sig eller idrottar på en hög nivå så handlar det trots allt om en livsstil. Att då tvingas vila och behandling kan vara ytterst svårt och kämpigt – men utan tvekan någonting nödvändigt. Forskning har visat att en alltför snabb återgång till löpning och träning förvärrar problemen och gör smärtan än högre.

Vila och rätt behandling är något som ger resultat vid hälseneinflammation och sällan har devisen om att vila sig i form passat bättre in än just vid denna åkomma.

Läs mer om hälseneinflammation här.

10 jun 2017