Ashtanga Yoga - Andning i Fokus

Jag testade en (för mig) ny typ av yoga för cirka sex månader sedan. Tidigare har jag testat vanlig yoga och fortsatte att gå på några pass varje månad. Nu har jag testat något som heter Ashtanga Yoga ett tag. Det är en yoga som ska bygga upp styrkan, balansen och flexibiliteten. Det ska göra att du övar på att stilla de inre tankarna och öka andningen i stunden, samtidigt som det ska förbättra ditt fokus och koncentrationsförmågan. Fokuset ligger på att göra övningarna i din egen takt och få in andningen rätt. Ashtanga yoga ska både hjälpa utövarna att få en bra grundhälsa men det fungerar även som rehabilitering.

Ashtangayoga utgår från övningar som ska synkroniseras med andningen. När man är nybörjare så går kurserna ut på att en instruktör leder passen och hjälper deltagarna med övningarna och andningen. Detta gör att övningarna blir rätt utförda och du får den utveckling som du vill ha. När du blir mer erfaren så får man som deltagare mer frihet att göra övningarna och rörelserna i sin egen takt. Ledaren fungerar mer då som en guide som hjälper dig vid behov.

När jag testade ashtangayoga första gången så började vi med solhälsningar och även andra vanliga yogarörelser. Dessa kände jag igen och kunde utgöra bra eftersom jag tidigare gått på vanlig yoga. Sedan gjorde vi speciella ashtangayoga-övningar som jag inte kände till sen tidigare.

Det jag verkligen tycker om med ashtangayoga är att jag som deltagare har möjlighet att utforska min egen kropp och rörelserna i ett tempo som passar mig. Efter några pass så kunde jag rörelserna bättre och då kunde jag lägga mitt fokus på de bitar som jag kände att jag behöver jobba mer på. Det ger mig även möjlighet att utmana mig själv och jag märker stor skillnad.

Det som var viktigast när jag kom på mitt första pass var att duscha innan passet. Vanligtvis brukar man ju duscha efter träningspasset, men jag förstår nu varför det kan vara vettigt att duscha innan träningen. Eftersom man är barfota i ett rum så är det ju inte så kul om det börjar lukta tåbira när man ska fokusera på andningen. Det var även rekommendation att tvätta sig under armarna vilket jag också förstår varför, svettlukt och bra andning hör inte ihop. Vi skulle även ha med oss en egen yogamatta, så jag passade på att köpa en ny från Casall. Det är inte så trevligt att dela yogamatta med någon annan när man är barfota på den.

För er som inte har testat ashtangayoga så kan jag starkt rekommendera det!

19 apr 2017